Sunday 2 November 2014

Kis energiatárolós körkép (1) stem

A körkép bejegyzéseiben energiatárolással kapcsolatosan tevékenykedő vállalatokat szándékszom bemutatni, elsőként a Kaliforniai központú stem nevűt.


A vállalat egy start-up, amely 2009-ben jött létre, majd 2012-ben új nevet és üzleti irányvonalat is kapott. A stem szoftvercégnek tartja magát, mivel az akkumulátoros energiatároló egységét szoftveres megoldása irányítja a legjobb kihasználás érdekében. Jelenlegi ügyfelei olyan kaliforniai ipari vagy kereskedelmi fogyasztók, amelyek villamos energia költségeik csökkentését szeretnék elérni, de ezt az alaptevékenységük csorbítása nélkül szeretnek elérni.




Egy hotel San Francisco-ban például jelentős éves áramköltség csökkenést tudott elérni energiahatékonysági megoldásokkal, azonban nem kívánja jól fizető ügyfélkörének komfortját veszélyeztetni további lehetőségekkel. A stem például olyan szolgáltatást nyújt, amely nem érinti közvetlenül a hotel működését.

A hotel a többi kaliforniai üzleti fogyasztóhoz hasonlóan olyan mérővel van felszerelve, amely rögzíti az időszaki fogyasztást, áramszolgáltatója pedig komplex tarifával értékesít számára áramot. Egyrészt az elfogyasztott energia díja a fogyasztás idejétől is függ, tükrözve az energiaszolgáltató beszerzési lehetőségeit is.

Másrészt, a hotel az elfogyasztott energia mellett a havi legnagyobb áram igényével arányos díjat is fizet (ún. demand charge). Ebből a díjból ígér a stem megtakarítást a hotel számára, mivel a csúcsidőben az akkumulátorban tárolt energia kiadásával biztosítja az áram szükségletet, ugyanakkor csökkenti az energiaszolgáltató felé megnyilvánuló igényt.

Számos USA államban alkalmaznak ilyen csúcsigénnyel arányos díjat, ami egyes fogyasztóknál 50-70 százalékot is elérheti. A stem a díj 9-21 százalékos megtakarítására tesz ígéretet, majd a megtakarítás felét kéri szolgáltatásáért. A stem legújabb megoldásában ráadásul a fogyasztó nem kell előre fizessen semmit, a szolgáltatásért használati alapon fizet.

A stem szolgáltatásának alapja egy integrált megoldás, amely az energiát tároló akkumulátorokból és a hálózati összeköttetésből áll, valamint abból az inteligens szoftverből, amely a múltbeli fogyasztási adatok és külső információk alapján automatikusan tervez akár a következő 30 napra vonatkozóan, és ennek megfelelően irányítja a fogyasztó ellátását is.

A stem ahogy említettem szoftvercégnek tartja magát, amit az is jól mutat, hogy nem saját akkumulátorokat használ, hanem külső partnerektől szerzi azt, valamint hogy üzleti modelljét tárolási technológiától nagyrészt függetlenül alakította ki. Jelenleg lítium ionos, elektromos autókban is használatos 20-60 kWh kapacitású akkumulátorokal dolgozik - de ezek szükség (vagy lehetőség) esetén helyettesíthetők volnának más tárolási megoldással is.

A stem akkumulátoros berendezése a San Francisco-i InterContinentalban

A vállalat eddig 25 millió dolláros kockázati tőkebefektetést tudott megszerezni, többek között a GE is fantáziát látott a közel 50 főt alkalmazó vállalatban. A vállalat tervei között számos fejlődési irány szerepel.

Egyrészt a jelenlegi fogyasztói bázis szélesítése, ideértve például napelemet is alkalmazni szándékozó ipari fogyasztókat. Számukra a japán Kyocera vállalat által termelt napelem modulokkal és a már tesztelt fenti tárolós-szoftver integrált megoldással tud energiaköltség csökkentést elérni.

A fogyasztási szokást analizáló és előrejelző szoftver alapján további tanácsadás is értékesíthető, például további energetikai beruházások megtérülésére vonatkozóan.

2014 közepéig a stem által ellátott fogyasztók telephelyére telepített tároló rendszerek nem kerültek portfolióba rendezésre, pedig virtuális erőmű megoldásként a villamos energia rendszer számára hasznos tárolói szolgáltatást nyújthatna velük a vállalat. Amennyiben a stem képes megszerezni vevői beleegyezését, hogy a számukra nyújtott funkció kockáztatása nélkül képes rá, akár a meglévő eszközökből további bevételt biztosíthat frekvencia szabályozás vagy kereslet oldali szabályozás nyújtásával.

Az akkumulátoros megoldás további előnye többek között az is, hogy az elektromos autózásban alkalmazottól eltérő hasznosítási mód miatt akár elhasználtnak nyilvánított akkumulátorok is jó ideig tovább használhatók lehetnek tárolói rendszeren belül, költségmegtakarítást lehetővé téve az akkumulátorok kihasználtságának emelésével.

Ezt a vállalatot az integrált megoldás miatt tartom fontosnak, hisz az innováció nem csupán a tárolói megoldásban és az ehhez kapcsolódó műszaki akadályok leküzdésében van jelen. Az automatizált és hozzáadott értéket termelő szoftveres megoldás ugyanis képes úgy kiegészítéssel szolgálni, hogy az ígéreteken túl megoldással, fogyasztókkal és növekedéssel szolgálhasson a stem vállalat. A vállalat nem csak létrehozott tárolói megoldást, majd várta hogy az ígéretek és a pozitív fogadtatás megtegye a hatását: megoldást dolgozott ki és abból kiindulva fejleszti üzleti koncepcióját.

Források:
Stem and KYOCERA Solar Launch Energy Storage Solution for Commercial Power Users
Stem to Unlock $100 Million in Project Financing
Stem Distributed Storage Participating Directly in the California ISO Market
Firm Sells Out of initial Production Units and Supply Capacity
Innovative San Francisco company pioneers new energy optimization solutions by combining local storage with cloud-based predictive analytics

No comments:

Post a Comment