Monday 18 August 2014

Vajon támaszra talál-e Ukrajna a szlovák irányú földgáz exportban?

A Natural Gas Europe hírlevele számol be: az Eustram szlovák földgázszállító vállalat megkezdte az Ukrajnába történő fizikai gázszállítás lehetőségének tesztüzemét, szeptembertől megindulhat a kereskedelmi üzem is a szállítást igénybe venni szándékozók számára.


Ukrajnának azért van szüksége földgázra, mert az orosz Gazprom csak drágán és szigorú garancia feltételekkel szállít számára földgázt, valamint az orosz földgáztól való függetlenedés előfeltétele az orosz politikától való függetlenedési kísérletnek.

Az elveken túl ott a közeledő tél is: az ukrán gázcég becslései szerint a meglévő 6 milliárdos földgázkészlete várhatóan decemberre (vagy már korábban is) el fog fogyni, máris megkezdték a földgázzal való takarékoskodást, és bejelentették a lehetőségét, hogy szükség esetén saját célra fogja felhasználni az orosz Gazprom által az Ukrajnán keresztül Nyugat-Európába küldött földgáz mennyiségek kisebb-nagyobb részét.

2009 januárjában ezek a lépések vezettek a Magyarországnak szánt orosz földgázszállítás felfüggesztéséhez, amelyet a régió többi országa hazánknál még jobban megsínylett. Nem csoda, hogy a földgáz ára emelkedni kezdett a kockázatok emelkedésének hírére. De vissza az ukrán importhoz.

Ukrajna három szomszédján (Szlovákia, Lengyelország, Magyarország) keresztül tud földgázt importálni nyugati kereskedőcégekkel kötött megállapodások alapján. Az elmúlt július-június időszakban lengyel és magyar irányból összesen 2 milliárd köbméter földgáz érkezhetett Ukrajnába, amely azonban eltörpül az ország éves 25 milliárd köbméter földgázt meghaladó import igényéhez viszonyítva. 

A cikkben bejelentett esemény jelentősége, hogy ezáltal lehetővé válhat, hogy Szlovákián keresztül is jelentős volumenben, akár import igényének 40 százalékáig földgázt importáljon Ukrajna. Jobban mondva: ez eddig is lehetőség volt, de most már a szlovák földgázszállító talán meg is meri valósítani. Hogy miért is bonyolítom a lehet és szabad közötti különbséget, a következő miatt van:

Egy országhatárt átszelő vezetéken keresztül mindig csak egy irányba mozog fizikailag a földgáz, ugyanakkor kereskedelmileg (virtuálisan)  lehetőség lehet a fizikai szállítással ellentétes irányban is kereskedni - ezt hívják backhaul szállításnak.

Tegyük fel, hogy egy X nevű kereskedő földgázt szeretne átszállítani az ukrán rendszerből a szlovák rendszerbe, napi 10 egységet. Mivel a földgázmolekula nyomon követése nem olyan egyszerű, ezért az U ukrán és SZ szlovák földgázszállítók csak azt tudják vállalni, hogy 10 egység gázt átvesznek ukrán oldalon, és 10 egység gázt átadnak a szlovák oldalon. A kereskedő igénye teljesült, most már a szlovák rendszerben rendelkezhet 10 egység gázzal. Ez egy standard import szállítási megoldás.

Ha egy másik, Y nevű kereskedő ugyanakkor 3 egység földgát szeretne szállítani szlovák rendszerből az ukrán rendszerbe, akkor erre több lehetősége is lehet. Egyrészt megegyezhet X partnerrel, hogy az csak 7 egységet hozzon át a határon, és elcserélik a 3 egység gázt az ukrán és szlovák oldalon: az ukrán oldalon 3 egység X-től Y-hoz kerül, ugyanennyi gáz rendelkezési joga pedig szlovák oldalon Y-tól X-re száll. A szállítók már csak 7 egység szállítására kapnak megbízást.

Ha Y nem tud megegyezni X-szel, akkor még a szállítók is segíthetnek rajta, a backhaul szállítással - kikerülve az X szereplőt. A fentiekhez képest kis mértékben bonyolódik a megoldás:
  1. X 10 egység gázt ad át U ukrán szállító számára, majd 10 egység gázt kap meg SZ szlovák szállítótól - igénye teljesül.
  2. Y 3 egység gázt ad SZ szlovák szállítónak és 3 egység gázt kap U szállítótól - ez tartalmilag ukrán irányú exportnak felel meg, bár a fizikai forgalommal ellentétes irányú.
  3. U ukrán szállító csak 7 egység gázt ad át SZ szlovák szállítónak, fenntartva az ukrán->szlovák gázáramlás irányát.
Ezt a backhaul lehetőséget a szállítók tipikusan fenntartják maguknak lehetőségként: így fizikai teendő nélkül lehet pénzt keresni X-től és Y-tól is. (Persze csak akkor, ha X és Y nem hagyja ki őket eleve az üzletből.) Az ukrán-szlovák példa azért működőképes, mert az Ukrajnán keresztül Nyugat-Európába érkező orosz földgáz lehetővé tenné jelentős mennyiségek visszafordítását az Ukránok számára.

Csakhogy - állítólag - az ukrán-szlovák esetben az orosz szállíttató (X) kikötötte jó előre, hogy hozzájárulása nélkül ilyen gáz visszafordítás nem történhet meg. Márpedig a jelen esetben nem volt valószínű az oroszok hozzájárulása az ellenük irányuló megoldáshoz.

Ezért a virtuális megoldás helyett fizikailag is át kell szállítani a földgázt Ukrajnába, ami mindenképp drágább folyamat. Még szerencse, hogy a szlovák földgázszállító talált a földben egy régi csövet, amelynek egyik végébe Szlovákiában lehet földgázt tölteni, de a másik végéből már Ukrajnába folyik a földgáz -akár 10 milliárd köbméter évente. Ezt a régi, elfelejtett csövet veszi újra használatba a szlovák Eustream. (Hasonló meglepetésszerű csővezeték felfedezés Magyarországon is történt, egy 800 mm átmérőjű csőröl derült ki, hogy az ukránok szempontjából szerencsés irányba vezet.)

Most már csak két kérdés marad. Egyrészt, sikeres lesz-e a szállítási tesztüzem, és milyen mértékű földgázszállításra tud Ukrajna számítani a szlovák csövön keresztül. Másrészt, beváltja-e a Gazprom korábbi fenyegetését, és megbünteti-e az Ukrajna ellátásában és a reverse flow szállításban résztvevő energiacégeket.

Forrás:
Ukraine and Slovakia plan to start reverse flow gas in September

No comments:

Post a Comment